Na trhu je niekoľko typov bicyklov a každý je vhodný na iné použitie.
Typ bicykla
Pri výbere nového bicykla sa musíme pozerať nielen na to, aká farba a dizajn sa nám najviac páči. Zvyčajne ide o pomerne veľkú investíciu na dlhé obdobie, preto je potrebné najprv vyriešiť niekoľko vecí.
Základným kritériom pri výbere nového bicykla je určite to, ako ho budete používať. Či radi jazdíte viac po cyklotrasách, v náročnom teréne alebo na ceste. Keďže máme na trhu veľa typov bicyklov, pokúsime sa vám predstaviť tie najčastejšie používané, ktoré vám, dúfajme, uľahčia výber nového stroja.
Horské bicykle
Horské bicykle sú v našej krajine jednoznačne najobľúbenejším typom bicyklov. Vyznačujú sa odpruženou vidlicou a širokými pneumatikami, vďaka čomu sa používajú najmä na jazdu v teréne a na lesných cestách a cyklotrasách. Nestratíte sa s nimi ani na ceste, ale kvôli širším plášťom a hrubšiemu dezénu bicykel nepôjde tak rýchlo a nadriete sa na ňom viac ako na strojoch určených do premávky.
Horské bicykle sa ďalej delia na tzv. hardtaily a celoodpružené bicykle. Hardtaily majú odpruženú prednú vidlicu a pohodlne sa na nich jazdí v teréne aj na spevnených cestách. Sú tiež efektívnejšie pri šliapaní do kopca a v neposlednom rade sú cenovo dostupnejšie.
Hardtaily majú prednú odpruženú vidlicu a široké pneumatiky s hrubým dezénom.
Plne odpružené horské bicykle majú okrem prednej vidlice aj zadné odpruženie. Vďaka tomu sú vhodné aj do najnáročnejšieho terénu, kde si udržiavajú stály kontakt s terénom. Na rozdiel od hardtailov nie sú také účinné pri šliapaní do kopca, pretože strácajú energiu v tlmení. Sú tiež drahšie a náročnejšie na údržbu.
Celoodpružené kolesá majú okrem odpruženej prednej vidlice aj zadný tlmič, takže sú ideálnou voľbou do najnáročnejšieho terénu.
Priemer kolies 29 alebo 27,5 palca?
V neposlednom rade možno horské bicykle klasifikovať aj podľa veľkosti kolies. V poslednej dobe je najobľúbenejšou a najuniverzálnejšou možnosťou 29" koleso, ktoré odporúčame aj my. Kolesá s priemerom 29" sú rýchle a najlepšie si poradia s nerovným terénom a prekážkami. Ďalšími veľkými výhodami sú stabilita a pohodlie, vďaka čomu je táto veľkosť skvelou voľbou pre každého, či už ide o začiatočníka alebo skúseného cyklistu.
Menej používaným a predávaným variantom sú dnes 27,5" bicykle, ktoré sú vhodné najmä pre cyklistov s malou postavou alebo ich používajú skúsení cyklisti, ktorí chcú hravý a obratný bicykel.
Štrkové bicykle
Štrkové bicykle sa v posledných rokoch stávajú čoraz populárnejšími. Je to akýsi hybrid medzi cestným a horským bicyklom. Svojím vzhľadom pripomína cestný bicykel vďaka typickým "baranidlovým" riadidlám a športovému sedadlu. V porovnaní s klasickým "cestným" bicyklom má však gravel bike širšie pneumatiky s výraznejším dezénom a pohodlnejšiu, menej športovú geometriu. Je teda rýchly na ceste, ale aj na lesných cestách a štrku a zvládne aj ľahší terén. Na rozdiel od horských bicyklov však nemá odpruženú vidlicu, takže nie je vhodný na traily a iné typy jazdy v náročnom teréne. Ak teda radi jazdíte po upravených cyklistických chodníkoch a lesných cestách, "štrkovka" je pre vás ideálna.
Štrkové bicykle sa na prvý pohľad podobajú cestným bicyklom, ale majú širšie pneumatiky s dezénom, takže sú vhodné na jazdu po ceste aj v teréne.
Crossové a trekingové bicykle
Ďalšou kategóriou bicyklov určených na spevnené cyklotrasy a lesné cesty sú trekingové bicykle, známe aj ako crossové bicykle. Na prvý pohľad sú veľmi podobné horským bicyklom, ale majú užšie pneumatiky s jemnejším dezénom, geometriu so vzpriamenejším sedlom a menší zdvih odpruženej vidlice. Na ceste sú teda rýchlejšie ako hardtaily, ale zase toho nedokážu toľko v náročnejšom teréne. Na klasickú cestnú a lesnú turistiku, čo robí väčšina českých cyklistov, je to skvelá voľba.
Trekingové bicykle sú ideálnou voľbou na klasickú cyklistiku po cyklotrasách a lesných cestách.
Cestné bicykle
Klasické výkonné bicykle, ktoré vidíme na televíznych obrazovkách počas Tour de France. Úzke pneumatiky bez dezénu, prevody prispôsobené na rýchlu jazdu, riadidlá s baranmi a veľmi nízka hmotnosť. Na cestnom bicykli je všetko prispôsobené na vysokú rýchlosť a pohodlné sedadlo, ktoré umožňuje vysoký počet najazdených kilometrov. Ak teda radi jazdíte po ceste a mesačne najazdíte stovky kilometrov, "cestný bicykel" je pre vás ten pravý.
Cestné bicykle sú určené na výkonnú jazdu na ceste. Majú nízku hmotnosť, športovú geometriu a úzke, hladké pneumatiky.
Dámske bicykle
Mnohí výrobcovia bicyklov zohľadňujú odlišnú anatómiu svojich modelov a vyrábajú špeciálne modely pre dámy. Dámske bicykle majú kratšie rámy s väčším zakrivením hornej rúrky pre ľahšie nasadanie a kratšie riadidlá, aby na ne ženy ľahšie dosiahli. Dámske bicykle majú tiež mäkšie sedlá a rukoväte pre väčšie pohodlie, zvýšený predstavec pre stabilnejšie ovládanie a kratšie kľuky, ktoré umožňujú lepšie natiahnutie nôh pri jazde.
Dámsky bicykel s kratším zakriveným rámom, mäkkým sedlom a pohodlnými rukoväťami.
Detské bicykle a bicykle
Pri detských bicykloch je rozhodujúca hmotnosť bicykla a, samozrejme, terén, v ktorom budete s dieťaťom jazdiť. Ako vybrať najlepší detský bicykel vám poradíme v článku Ako vybrať detský bicykel?
Prečo je homogenita pri detských bicykloch taká dôležitá a prečo sa na nich neoplatí šetriť, sa dozviete v samostatnom článku tu.
Elektrocykle
Elektronické bicykle sú čoraz populárnejšie a už dávno neplatí, že sú určené len pre starších ľudí alebo cyklistov so zdravotným postihnutím. Na e-biku musíte šliapať do pedálov rovnako ako na každom inom bicykli. Frekvencia šliapania do pedálov je často dokonca vyššia, takže ide o aeróbnu aktivitu, ktorá je zdraviu prospešná. Dáva vám tiež oveľa viac možností, môžete jazdiť viac a často vidieť miesta, kam by ste sa bežne nedostali.
O tom, ako sa zorientovať v technológii e-bikov a ako správne investovať, sa dočítate v samostatnom článku Ako si vybrať e-bike.
Skutočný dojazd elektrobicykla nájdete v samostatnom článku tu.
Ako vybrať správnu veľkosť kolesa?
Samozrejme, okrem správneho typu bicykla je rovnako dôležité vybrať si aj správnu veľkosť nového stroja. Väčšie rámy ponúkajú väčšiu stabilitu a priestor pre nohy, zatiaľ čo menšie sú hravejšie, ale pri dlhších jazdách môžu cyklistovi poškodiť chrbát. Nesprávna veľkosť rámu môže viesť k bolestiam chrbta a iným zdravotným problémom a zo zábavného koníčka sa zrazu môže stať utrpenie.
Hlavnou hodnotou, ktorá vás bude pri výbere bicykla online zaujímať, je vaša výška. Keďže každá značka používa inú geometriu rámu, neexistuje žiadna univerzálna tabuľka, podľa ktorej by ste sa mohli pri výbere správnej veľkosti riadiť. Preto sa údaje v tabuľkách na našom e-shope môžu u jednotlivých značiek líšiť, preto je vždy najlepšie si bicykel pred kúpou vyskúšať a nechať si poradiť od našich odborníkov v kamenných predajniach Bikero.
Ak si pri objednávaní nie ste istí, ktorú veľkosť rámu si máte vybrať, môžete si v našej kamennej predajni objednať viac veľkostí. Potom si môžete v našej predajni vyskúšať všetky veľkosti a mať istotu, že budete so svojím výberom úplne spokojní.
Materiál rámu kolesa
Rámy sa líšia aj materiálom, z ktorého sú vyrobené. Najčastejšie sa používa hliník, ktorý je pružný, relatívne ľahký a cenovo výhodný. Jeho nevýhodou je menšia odolnosť a horšie tlmenie vibrácií a nerovností terénu. Na druhej strane karbónové rámy výborne tlmia vibrácie a jazda na nich je oveľa pohodlnejšia. Hmotnosť je nižšia a tuhosť a odolnosť lepšia ako u hliníka, ale hlavnou nevýhodou je oveľa vyššia cena a nemožnosť pripevniť na karbónový rám sedadlo bicykla, čím by sa rám poškodil. Ak plánujete jazdiť na bicykli so svojimi potomkami, hliníkový rám je jasnou voľbou. S predtým hojne používanou oceľou sa už takmer nestretávame, a to najmä kvôli jej vyššej hmotnosti v porovnaní s ostatnými dvoma materiálmi.
Hliníkové rámy sú cenovo výhodnejšie. Okrem toho sa dajú vybaviť sedadlom, takže sú jasnou voľbou pre jazdy s malým dieťaťom.
Karbónové rámy sú pevné, tlmia vibrácie a sú výrazne ľahšie. Neexistujú žiadne zvary ako pri hliníku.
Komponenty
Okrem materiálu rámu cenu bicykla samozrejme určujú aj použité komponenty. S ich kvalitou a rôznymi vlastnosťami sa mení aj ich cena a záleží na každom jednotlivcovi, aké sú jeho finančné možnosti a priority z hľadiska funkčnosti bicykla. Dá sa povedať, že s vyššou cenou klesá hmotnosť komponentu a zvyšuje sa jeho spoľahlivosť.
Odpružená vidlica
Jedným z komponentov, ktoré môžu pomerne výrazne ovplyvniť konečnú cenu horského bicykla, je predná odpružená vidlica. Okrem veľkosti zdvihu sa jednotlivé modely líšia aj princípom, na ktorom fungujú.
Pružinové vidlice sú jednoduchšie na údržbu a lacnejšie, ale ich nevýhodou je vyššia hmotnosť a menšia variabilita, pokiaľ ide o prispôsobenie odpruženia vášmu telu a terénu, v ktorom sa práve pohybujete. Naproti tomu vzduchová vidlica je oveľa ľahšia, lepšie reaguje a pri správnom nastavení lepšie kopíruje terén. Miera nastaviteľnosti vidlice na základe vašej stavby tela je tiež oveľa variabilnejšia a jednoduchšia vďaka nafukovaniu vidlice pumpou. Nevýhodou môže byť vyššia cena alebo náročnejšia údržba vidlice.
Detail ventilu vzduchovej vidlice. Základné nastavenie tlaku môžete určiť podľa tabuľky dodanej výrobcom vidlice.
Moderný pohon 1x12
Ďalšou veľmi dôležitou súčasťou bicykla je samozrejme prehadzovačka. V posledných rokoch sa pri horských bicykloch čoraz častejšie stretávame s tým, že starý systém s dvoma alebo tromi prehadzovačkami vpredu sa nahrádza moderným systémom s jednou. Vzadu je potom zvyčajne 11 alebo 12 prevodov, aby bol celkový rozsah radenia úplne porovnateľný, čím sa plne nahradí starý systém radenia. Prináša to množstvo výhod, ako je absolútne jednoduché ovládanie, nízka hmotnosť a tiež oveľa vyššia spoľahlivosť. V súčasnosti je to určite najlepšia voľba a investícia sa oplatí.
Pohon 1x12 ponúka množstvo výhod, ako je jednoduchá obsluha, nízka hmotnosť a príkladná spoľahlivosť.
Niekoľko poznámok na záver
Ako sme uviedli v úvode, najdôležitejšie je, ako bicykel používate a ako často ho používate. Či už ide o dochádzanie do práce, víkendové výlety, každodenné najazdenie kilometrov alebo blbnutie na cestách. Od toho závisí všetko ostatné. Samozrejme, vrátane toho, koľko chcete za svoj nový bicykel zaplatiť. S kvalitnejšími komponentmi a rámom cena prirodzene stúpa, ale zároveň stúpa aj spoľahlivosť a schopnosti stroja.
Pred kúpou je vždy dôležité bicykel otestovať. Aj keď podľa špecifikácií a obrázkov vám bicykel perfektne sedí, v praxi môžete zistiť, že vám v skutočnosti vôbec nesedí. Ak si nie ste istí, pokojne si v obchode objednajte niekoľko veľkostí a všetko si vyskúšajte. Príďte sa pozrieť do našich kamenných predajní Bikero a opýtajte sa našich odborníkov na čokoľvek.