Elektrobicykle sú naozaj pre každého, existujú aj nadupané stroje do náročného terénu.
Elektronické bicykle sú v posledných rokoch čoraz populárnejšie a kvalita motorov a systémov sa neustále zvyšuje. Určite nie sú určené len pre starších alebo lenivých cyklistov, ale čoraz viac športovcov, ktorí chcú posúvať hranice svojej jazdy, nachádza pre ne využitie. Preto ponúkame lacné mestské a trekingové elektrobicykle, ako aj nadupané celoodpružené stroje do najťažšieho terénu.
Rovnako ako pri bežnom bicykli musíte vedieť, ako budete e-bicykel používať, t. j. v akom teréne a ako často na ňom budete jazdiť. Aby sme sa vyhli opakovaniu, v nasledujúcom texte uvedieme len kritériá, ktoré je potrebné zohľadniť predovšetkým pri elektrobicykloch. Všetky ostatné informácie, ktoré sú dôležité aj pri výbere bežného bicykla, nájdete v našom článku Ako vybrať bicykel.
Motor
Motor je nepochybne základným stavebným prvkom každého elektrického bicykla. Ovplyvňuje spotrebu, výkon a celkovú prevádzku bicykla. Dva najbežnejšie typy motorov sú bezpochyby stredový motor a motor v zadnom náboji. Zadný nábojový motor je pomerne zastaraný a väčšinou sa nachádza v lacných trekingových a mestských bicykloch a príležitostne aj v cestných bicykloch. Hodí sa hlavne na ľahký profil na spevnených cestách, cyklotrasách a v meste, nemá ani zďaleka taký dosah ako stredový.
Na druhej strane, pre terénne motocykle je oveľa vhodnejší motocykel s motorom uprostred, ktorý vďaka svojmu ťažisku prináša oveľa lepšiu rovnováhu a ovládateľnosť. Navyše má oveľa lepšiu trakciu a celkovú funkčnosť. V súčasnosti je stredový motor jasnou voľbou a používa sa na prevažnej väčšine kvalitných elektrobicyklov.
Stredový motor je jasnou voľbou a nachádza sa v prevažnej väčšine elektrických bicyklov.
Najznámejšími výrobcami elektromotorov sú určite Bosch a Shimano, ktoré sú v mnohých ohľadoch najďalej a nájdete ich v drahších modeloch. Motory Bafang sú určite zaujímavou možnosťou v pomere cena/výkon. Každý motor funguje trochu inak, pričom jeden pracuje rýchlejšie a drsnejšie a druhý oveľa pomalšie. Jazdné vlastnosti e-bikov môžu byť veľmi rozdielne a je veľmi dôležité pred kúpou vyskúšať čo najviac e-bikov a typov motorov, aby vám všetko čo najviac vyhovovalo. Nezabudnite, že e-bicykle sú oveľa ťažšie ako bežné bicykle, čo tiež ovplyvňuje jazdné vlastnosti.
V Českej republike je výkon motora zákonom regulovaný na 250 wattov a maximálna rýchlosť je 25 kilometrov za hodinu. Nenájdete tu až také veľké rozdiely, ale krútiaci moment pohonu sa môže dosť výrazne líšiť. Čím vyšší je krútiaci moment, tým väčší je možný dojazd motora. Pri drahších motocykloch sa tento údaj šplhá až k 90 Nm.
Batérie
V minulosti boli e-biky skôr upravené klasické bicykle, ale dnes má väčšina značiek samostatný segment. Preto v drvivej väčšine prípadov vidíme batérie integrované do rámu, vďaka čomu sú e-biky na prvý pohľad takmer na nerozoznanie od bežných strojov. Samozrejme, batéria má zásadný vplyv na výdrž e-bicykla. Pokiaľ ide o kapacitu batérie, 500 Wh je dnes absolútnym štandardom a drahšie modely sa zvyčajne pýšia hodnotami okolo 750 Wh.
Čím väčšiu kapacitu batéria má, tým viac miesta zaberá. Pri najväčších kapacitách sa môže stať, že batériu nebude možné vybrať bez demontáže motora, čo niektorým ľuďom nemusí vyhovovať. Vo väčšine prípadov však batériu aj tak nebudete potrebovať vybrať.
Vďaka batérii integrovanej v ráme takmer nepoznáte, že ide o elektrobicykel.
Reálny dojazd elektrického bicykla
Životnosť batérie a s ňou spojený dojazd bicykla závisí okrem jej kapacity aj od mnohých ďalších faktorov. Nikto vám nemôže vopred povedať, s akým počtom kilometrov môžete vždy počítať. Každý cyklista má iné schopnosti, a preto potrebuje inú pomoc motora. Niektorí ľudia veľa šliapu do pedálov a celú trasu zvládnu s minimálnou pomocou, iní radi jazdia a batériu vybijú oveľa skôr. Preto každý systém ponúka na výber z viacerých jazdných režimov, ktoré sa líšia podľa úrovne asistencie. Použitý režim má, samozrejme, veľmi výrazný vplyv na konečný dojazd bicykla. Aby ste si mohli urobiť predstavu o rozdieloch vo funkcii jednotlivých režimov motora Bosch Performance CX, pozrite si nasledujúcu tabuľku.
- Eco - asistencia motora 50%, krútiaci moment 40 Nm
- Tour - asistencia motora 120 %, krútiaci moment 50 Nm
- Turbo - 300 % asistencia motora, krútiaci moment 80 Nm
Ak napríklad jazdíte stále na Turbo, môžete prejsť približne 50 kilometrov, zatiaľ čo v režime Eco môžete prejsť až 150 kilometrov.
Ďalším dôležitým aspektom je hmotnosť jazdca a motocykla. Podobne ako maximálne obsadené a naložené auto má vyššiu spotrebu paliva, ako keď v ňom sedíte sami. Rovnaký princíp funguje aj pri elektrobicykloch a rozdiely môžu byť značné. Veľký rozdiel je aj v profile trasy. V kopcoch a v teréne motor zaberá oveľa viac ako na rovnom teréne. Tým sa zvyšuje aj spotreba batérie.
Hmotnosť cyklistu a profil trasy tiež zohrávajú významnú úlohu pri životnosti vášho elektrobicykla.
Ovládacie prvky a software
Tak ako pri každom inom elektrickom zariadení, aj tu veľa závisí od ovládania a celkového používateľského komfortu systému. Samozrejme, väčšina elektrických bicyklov má na výber niekoľko rôznych režimov v závislosti od úrovne asistencie, ako napríklad Eco, Turbo a iné. Výrobcovia ako Bosch, Shimano a ďalší už majú vlastné aplikácie, v ktorých si dokonca môžete konkrétne nastaviť úroveň asistencie pre jednotlivé režimy, čo vám umožní dokonale prispôsobiť bicykel vlastným potrebám.
Tieto aplikácie môžu často poskytovať aj navigáciu GPS, tréningové plány a synchronizáciu so službou Strava. Všetko môžete počas jazdy ovládať na displeji podobnom tachometru. Displej však môže byť v náročnom teréne nepraktický, preto sa môžete stretnúť s niektorými bicyklami vyladenými do náročného terénu bez akéhokoľvek displeja. Záleží teda na vašich osobných preferenciách a štýle jazdy, ktorej možnosti dáte prednosť.
Vďaka praktickému displeju máte o všetkom dokonalý prehľad.
Komponenty a servis
Elektronický bicykel je podstatne ťažší ako bežný bicykel, čo prirodzene ovplyvňuje zaťaženie všetkých komponentov. Tie sú špeciálne zosilnené a výnimkou nie sú ani silnejšie brzdy a väčšie brzdové kotúče. Pevné nápravy sú tiež veľmi dôležité, pretože motor vyvíja na zadné náboje oveľa väčší tlak, ktorý by bežné rýchloupínacie bicykle nemuseli zvládnuť.
Starostlivosť o elektrobicykel je určite náročnejšia ako o bežný bicykel, pretože sú doň pridané komponenty, ako napríklad motor a batérie. Preto je vždy dobré zaobstarať si e-bicykel od predajcu, ktorý má k dispozícii autorizovaný servis a diagnostiku výrobcu, takže vám vždy pomôže a poradí.
Výdrž batérie v zime klesá, rovnako ako pri iných zariadeniach. Podobne batérii neprospieva dlhodobé vystavenie priamemu slnečnému žiareniu a hrozí jej prehriatie. Snažte sa preto umiestniť bicykel do tieňa. Pokiaľ ide o skladovanie, vyhnite sa skladovaniu v chlade a pri úplne nabitej alebo vybitej batérii, pretože po dlhšom čase nemusí byť funkčná. Keďže batéria neustále odoberá energiu, aj keď nie je v prevádzke, odporúča sa raz za čas dobiť batériu na približne 50 % jej kapacity, ak je bicykel ponechaný dlhší čas. Zabránite tak úplnému vybitiu batérie.
Niekoľko slov na záver
Na cyklistov jazdiacich na elektrobicykloch sa stále často pozerá s dešpektom, pretože mnohí ľudia si myslia, že nemusia šliapať do pedálov a stačí im len jazdiť. Na e-biku však musíte šliapať rovnako ako na každom inom bicykli. Frekvencia šliapania do pedálov je často dokonca vyššia, takže ide o aeróbnu aktivitu, ktorá je prospešná pre vaše zdravie. Navyše vám dáva aj oveľa viac možností, môžete jazdiť viac a často sa pozrieť na miesta, kam by ste sa bežne nedostali.
Samozrejme, je to aj skvelá alternatíva pre zdravotne postihnutých alebo starších cyklistov, ktorí sa stále chcú venovať svojmu obľúbenému koníčku alebo možno držať krok so svojimi mladšími priateľmi.
Ak chcete posunúť hranice svojej jazdy a zachovať si krásu bicyklovania, e-bike je pre vás tou správnou voľbou.